“We hebben een mooie lead te pakken”. De ogen van het totale salesteam waren strak gericht op salesmanager Krijn Jorritsma. Even stopte hij met spreken om de woorden en het gewicht van het moment kracht bij te zetten. Bewust als hij zich was van de impact van deze 7 woorden. De afgelopen 2 jaren hadden zijn accountmanagers stad en land afgelopen en afgebeld om de nodige orders binnen te slepen. Het was sappelen geweest. Elk jaar net quitte gedraaid. Zorgelijke gezichten tijdens de financiële meetings op maandagochtend. Elke cent moest worden verantwoord. Van de weeromstuit hing deze sfeer nu ook al een tijdje tijdens zijn salesmeetings. Vervelend vond Krijn dat wel. Per slot van rekening behoorde een salesmeeting fun uit te stralen en moest het zijn accountmanagers díe energie geven die ze nu net nodig hadden om te verkopen.

 “Het is een aanvraag van het Katendrechtziekenhuis. De afdeling Kindergeneeskunde en de afdeling Neonatologie mogen gaan uitbreiden en vernieuwen. Ze hebben vooral interesse in onze wandkasten, medicijnkasten en de nieuwe CDI technologie die we hier op hebben toegepast.”

Even draaiden alle gezichten naar Jorrit. Het Katendrechtziekenhuis was het account waarop Jorrit zijn tanden stuk gebeten had. Gek was hij er van geworden. Hij had met iedereen gesproken binnen de organisatie van inkoop, directie, maatschap directie tot afdelingsmanagers toe. Hij ‘klikte’ met iedereen maar geen cent omzet.

“Deze aanvraag wordt opgepakt door Brian. Hier heb ik al met de hem over gesproken en samen met Brian worden hier ook 2 technische engineers bij betrokken. En inderdaad, ook met Jorrit. We zullen met de gedachte moeten leven dat we elke opportunity moeten pakken. We kunnen ons geen missers veroorloven”. De spanning na deze woorden was duidelijk voelbaar. Krijn merkte dat een aantal accountmanagers op hun stoelen begonnen te schuiven. Dit was dan ook een signaal dat nog niet eerder was afgegeven: een accountmanager die gepasseerd zou worden voor wat zijn eigen klanten betrof. Maar het moest, vond het DT en Krijn was het hier wel grotendeels mee eens geweest.

Nu hij de boodschap had gebracht was hij overigens minder zeker van dit besluit dan voor de salesmeeting. Een onbehaaglijk gevoel bekroop hem al kon hij niet helemaal achterhalen waar dit vandaan kwam.